Digital Citizens Alliancen tuoreen tutkimuksen mukaan piraattisivustot tienasivat viime vuonna mainosbannereilla 227 miljoonaa dollaria eli noin 165 miljoonaa euroa. Tutkituista piraattisivustoista 30 suurinta sai jokainen vuoden aikana mainostuloja keskimäärin 4,4 miljoonaa dollaria eli yli 3 miljoonaa euroa.
Internetin tuhansista piraattipalveluista, joiden pääasiallinen tarkoitus on levittää laittomasti tekijänoikeudellisesti suojattuja sisältöjä, tutkimus keskittyi seuraamaan 596 isoimman ja menestyksekkäimmän sivuston tulovirtoja. Piraattisivustot tekevät bisnestä samalla periaatteella kuin monet laillisistakin nettipalveluista: mainostuloilla. Tutkimuksen mukaan piraattisivustojen voittomarginaali on kuitenkin 80-94 %, sillä niiden liiketoimintamalli perustuu teknisesti yksinkertaisten sivujen ylläpitämiseen sekä muiden tekemien sisältöjen luvattomaan ja ilmaiseen jakeluun.
- Tutkimuksen kohteena olleet sivustot tienaavat mainoksilla vuosittain yhteensä noin 165 miljoonaa euroa.
- Isoimmat piraattisivustot saavat mainostuloja keskimäärin 3,1 miljoonaa euroa. Kaikkein käytetyimmät BitTorrent-sivustot yltävät vuosittain lähes 4,5 miljoonan euron tuloihin.
- Jopa pienet piraattisivustot voivat tienata mainoksilla yli 70 000 euroa vuodessa
- Koska piraattisivustot hyödyntävät luvatta ja ilmaiseksi muiden tekemiä sisältöjä, niiden voittomarginaali on 84 % – 90 %.
- 30 % isoista piraattisivustoista sisälsi erittäin tunnettujen tuotemerkkien mainoksia. Yhä isompi osa nettimainonnasta tapahtuu automatisoidusti, joten yritykset eivät välttämättä tiedä, millä nettisivuilla heidän tuotemerkkejään mainostetaan.
”Tutkimus osoittaa, ettei piratismi ole mitään kotiaskartelua, vaan se on tuottoisaa bisnestä. Laittomat sivustot käyttävät häikäilemättömästi hyväkseen Internetiä ja sen ekosysteemiä tehdäkseen itselleen mahdollisimman paljon rahaa. Tämä vahingoittaa mainoksissa esiintyvien tuotemerkkien mainetta ja aiheuttaa merkittävää haittaa niille ihmiselle, jotka työskentelevät luovilla aloilla,” sanoo Digital Citizens Alliancen toimitusjohtaja Tom Galvin. ”Satojen miljoonien dollareiden vuosittaiset mainostulot ovat vain jäävuoren huippu verrattuna niihin taloudellisiin menetyksiin, joita piratismi aiheuttaa luoville aloille.”
Tutkimuksen mukaan ongelma tulee vain kasvamaan tulevaisuudessa, elleivät nettimainontayritykset ota lisäaskeleita estääkseen mainosten päätyminen laittomille sivustoille.
Tiedotteen lähteenä on käytetty varsinaisen tutkimuksen lisäksi Digital Citizens Alliancen englanninkielistä lehdistötiedotetta. Tutkimus ja englanninkielinen tiedote ovat luettavissa osoitteesta www.digitalcitizensalliance.org/followtheprofit
Tutkimuksesta
“Good Money Gone Bad: Digital Thieves and the Hijacking of the Online Ad Business” -nimisen tutkimuksen teki MediaLink LLC Digital Citizens Alliancen toimeksiannosta. Tutkimus keskittyi 596 nettisivuston tulovirtoihin vuoden 2013 Q3-ajanjaksolla, josta sitten laskettiin koko vuoden summa. Sisältöjen luvattomaan jakeluun erikoistuvien nettisivujen haravointi aloitettiin käymällä läpi Googlen Avoimuusraportin tilastoja DMCA-alasottopyynnöistä.